Cascadeurs maken klimaatproblematiek toegankelijk
We ontmoeten de jonge Mohammed en jeugdwerker Youssef, twee van de vier ‘Cascadeurs’ zoals ze zichzelf intussen noemen. Met deze term verwijzen de jonge Brusselse spelontwikkelaars van platformgame Mr. Clean naar Cascade, het twee jaar durende project rond jongeren en klimaat. In het catchy videospel helpt Mr. Clean rondslingerend afval de wereld uit, terwijl in-game berichten de speler bewust maken. Mohammed’s ogen blinken als we vragen naar de release van Mr. Clean.
Vinden jullie het spannend dat de game op 25 september wordt gelanceerd?
Mohammed: Ja, dat mag je wel zeggen. Er kwam toch veel bij kijken en de ontwikkeling van het spel vroeg ook wel doorzettingsvermogen. Het geeft dan ook extra veel voldoening als het spel andere jongeren bereikt.
Waarom net een game over de klimaatproblematiek?
Youssef: Het videospel maakt deel uit van Cascade, een project om Brusselse jongeren te laten reflecteren over het klimaat in de stad. We zochten een sprekende manier om de klimaatproblematiek onder de aandacht te brengen. Iets origineels. Iets anders dan soep verkopen voor het klimaat, zeg maar. Er waren vele ideeën, maar uiteindelijk leek een spel ons een heel toegankelijke manier om jongeren te bereiken. Eén van de jongeren-ontwikkelaars stelde voor om iets uit te werken in 3D of als videospel. En dat is het dus geworden.
Liggen Brusselse jongeren eigenlijk wakker van klimaat? In de teaser hoorde ik ‘l’avenir est entre nos mains’. Is het dat wat jullie willen? Jonge Brusselaars sensibiliseren?
Youssef: Absoluut. Brusselse jongeren liggen wel degelijk wakker van wat er in hun buurt gebeurt. Ze willen er een impact op hebben. Kijk, je moet jongeren sensibiliseren op een manier die hen écht aanspreekt. Met dit videospel leren ze bij over de klimaatproblematiek zonder dat ze zich er bewust van zijn. In deze platform game helpt Mr. Clean rondslingerend afval de wereld uit terwijl tekstballonnen telkens extra duiding geven over de problematiek. Dat is heel toegankelijk en fun.
Hoe hebben jullie het personage Mr. Clean in het leven geroepen?
Mohammed: Die hebben we met pixel art gecreëerd en helemaal van scratch ontworpen. Dat geldt trouwens voor elk element dat je terugvindt in het videospel: Mr. Clean, de hartjes, het vuilnis, … Dat gaf ons ook net veel voldoening. Iedereen droeg vanuit zijn talent zijn eigen steentje bij aan de realisatie van het spel. Zo ontwierp ik Mr. Clean’s wapen, iemand anders de achtergrond, enz. Wat echt mooi is aan het traject: de ideeën kwamen niet enkel van Ilias, Oussama, Youssef en mezelf. Tijdens enkele open ateliers kwamen jongeren geregeld langs met bijkomende inspiratie. De buurt bruist echt van leuke ideeën en kreeg daarom de kans eigen inbreng te leveren aan het spel. Zelfs de allerkleinsten. Wij (de Cascadeurs, nvdr.) fungeerden dan eerder als gids om de mogelijkheden aan te geven
Youssef Ou-alla
- 6 jaar actief als straathoekwerker bij JES Brussels, vooral in wijken Vijf Blokken en Anneessens
- Werkte 9 jaar bij gemeente Anderlecht
Brusselse jongeren liggen wel degelijk wakker van wat er in hun buurt gebeurt. Ze willen er een impact op hebben.
Dat is pas teamwerk. De hele buurt betrekken. Maar zo een game ontwikkelen klinkt ook heel ambitieus. Hoe zijn jullie te werk gegaan?
Mohammed: We hebben er tijdens de ateliers aan gewerkt, maar ook heel wat uren thuis. Dat kan ik je wel vertellen. Die toewijding kan je maar opbrengen als je veel interesse hebt in het onderwerp en leergierig bent. Soms moet je heel wat algoritmes coderen om iets eenvoudigs in het spel te laten gebeuren. Dan helpt die toewijding wel.
Youssef: De jongeren die het spel ontwikkelden kenden mekaar al vooraf. De sfeer zat al goed van bij het begin en ze hadden samen al deelgenomen aan verschillende activiteiten. Vanuit Cascade zijn we trouwens ook naar zee geweest, hebben we insectenhotels geknutseld, met het Clean Team speelpleinen aan de vijf Blokken opgeruimd, … de groepsdynamiek was sterk. Ook met de buurtbewoners. We kregen leuke reacties terug.
Projectpartners Good Planet en Les Ambassadeurs d’expression citoyenne organiseerden vooraf ook enkele thema-activiteiten, waaronder een quiz. Daar kwamen vragen aan bod zoals ‘Weet je hoeveel liter water je als persoon dagelijks verbruikt? Weet jij dat trouwens? Meer dan 100 liter! Kan je je dat voorstellen? WC-doorspoelen, tanden poetsen, de smartphone die je gebruikt en met water werd geproduceerd, … Zulke info, daar slik je ook als jongere even van. Voor we aan de ontwikkeling van het spel begonnen, hebben Ilias, Mohammed, Oussama en ik dan ook behoorlijk wat overleg gepleegd over de klimaatproblematiek en hoe we dat wilden vertalen naar het spel.
Mohammed: Tijdens het hele proces heeft Youssef alles in goede banen geleid. Hij had al ervaring qua spelontwikkeling en hielp ons ook bij het debuggen en testen. Tussendoor stelden we ook de voorlopige versies van het spel voor aan de buurt en andere jongeren.
Nu je terugkijkt… wat neem je vooral mee uit dit traject?
Mohammed: Op technisch vlak de skills om een spel te ontwikkelen natuurlijk. Ik denk bijvoorbeeld ook aan personages ontwerpen in pixel art. Maar eigenlijk gaat het veel ruimer dan dat. Vele zaken hebben een impact op me gehad. Voor aanvang van Cascade zou ik toch serieus getwijfeld hebben om voor de camera te staan of om een groep aan te spreken, maar dat vormt nu geen probleem. Zoals ik daarnet vertelde stelden we tussendoor de vooruitgang van het videospel voor aan een hele groep geïnteresseerden. Je leert dus gaandeweg los te laten en gaat gewoon mee met de flow.
Wat zijn jullie stoutste verwachtingen van het spel? Als je nu eens heel groots mag dromen.
Mohammed: Zelfs de Brusselse grenzen doorbreken met internationale aandacht voor Mr. Clean en de klimaatproblematiek.
Youssef: Inderdaad. Het zou echt leuk zijn om het spel niet enkel in het Frans, maar ook in het Nederlands en Engels te verdelen. Tja, je moet het groots zien als je een verschil wil maken, é. (lacht)
Jullie enthousiasme werkt aanstekelijk. Het kriebelt al om Mr. Clean zelf te spelen. Wat zijn de volgende plannen?
Mohammed: Wel, Ilias heeft de smaak volledig te pakken. Hij heeft intussen al plannen om een eigen spel te ontwikkelen. Zo zie je maar.
Wow! We kijken er naar uit. Veel succes met de internationale doorbraak. Of een sequal?
Het project Cascade kwam tot stand met de steun van JES vzw, Leefmilieu Brussel, Good Planet en Les Ambassadeurs d’expression citoyenne.
Meer info: https://www.bubble.brussels/nl/cascade-pilotproject/